چرا شرکت های بزرگ با این سرعت از جنبش «جان سیاهان مهم است» حمایت کردند؟

چرا شرکت های بزرگ با این سرعت از جنبش «جان سیاهان مهم است» حمایت کردند؟

نویسنده
یوگن چان (Eugene Y. Chan)
استادیار دانشگاه پوردو

روزی نیست که انسان مشاهده نکند شرکت ها توجه خود را به موضوع جدیدی  معطوف کرده اند. مدتی نه چندان پیش چندین شرکت توجه زیادی به جنبش جان سیاهان مهم است از خود نشان دادند. به نظر می رسد به دنبال اعتراضات ناشی از قتل جورج فلوید، بسیاری از شرکت های بزرگ از جمله اپل، آمازون و فیسبوک از این جنبش حمایت کرده اند یا دست کم قول داده اند میلیون ها دلار صرف مبارزه با نژادپرستی کنند و در جهت خاتمه دادن به تبعیض در محیط های کاری خود بیشتر تلاش کنند. اما چرا این شرکت ها با این سرعت تصمیم گرفته اند خود را با جنبش جان سیاهان مهم است همسو کنند؟

همانطور که در بسیار موارد دیگر صدق می کند، این کار شرکت ها نیز احتمالا دلایل زیادی دارد. ولی من به عنوان محققی که در زمینه روانشناسی رفتار مصرف کننده و نحوه واکنش شرکت ها نسبت به آن تحقیق می کنم، معتقدم که در این میان یک دلیل بیشتر از بقیه به چشم می آید: جوانان.

یک نظرسنجی که به دنبال ماجرای جورج فلوید انجام شده بود، نشان می داد که نزدیک به ۹۰ درصد از اعضای نسل z – کسانی که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ به دنیا آمده اند – معتقدند که در آمریکا با آفریقایی آمریکاییان رفتار متفاوتی می شود و از جنبش جان سیاهان مهم است حمایت می کنند. این عده را می توان با فقط ۶۰ درصد از پاسخگویان زیر ۳۰ سالی مقایسه کرد که در سال ۲۰۱۶ گفته بودند از این جنبش حمایت می کنند. بیشتر از دو سوم نسل z و نسل هزاره– متولدین سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶- معتقدند که برندها حتی بیشتر از این باید نسبت به جنبش جان سیاهان مهم است توجه نشان دهند و در آن مشارکت کنند.

نکته دیگر آنکه این گروه سنی که معمولا به شکل قابل توجهی اخبار را تعقیب نمی کنند، توجه بسیار دقیقی به پوشش اخبار جورج فلوید داشتند و ۸۳ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله این اخبار را از نزدیک دنبال کرده بودند.

اگرچه سهم روزافزونی از آمریکاییان از تمام سنین و گروه های جمعیتی به قتل فلوید یا به رسمیت شناختن نژادپرستی نظام مند غالب بر سیستم عدالت کیفری آمریکا واکنش نشان داده بودند، اما دیدگاه های نسل های هزاره و z به این دلیل به طور خاصی اهمیت دارد که جذب مصرف کنندگان جوان تر، برای رشد آینده برندها امری بسیار حیاتی است. هم اکنون در سال ۲۰۲۰  در مقایسه با ۶۹ میلیون نفر نسل بعد از جنگ جهانی دوم، تعداد جوانان نسل هزاره ۸۲ میلیون و نسل زد ۸۶ میلیون نفر است.

در نتیجه بر اساس برآورد وای پلاس که در مورد نسل های جوان تر تحقیق می کند، قدرت خرج کردن نسل هزاره در حال حاضر حدود ۲ تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده می شود. این رقم می تواند در سال های آینده رشد قابل توجهی کند، چرا که آنها وارث ۶۸ تریلیون دلار از ثروت والدین نسل بعد از جنگ جهانی خود خواهند شد که یکی از بزرگ ترین انتقال ثروت ها را در دوران مدرن شکل خواهد داد.

قدرت خرج کردن نسل z بسیار پایین تر است، چرا که عده کمی از آنها وارد بازار کار شده اند، ولی مورگان استنلی پیش بینی می کند که مخارج آنها در سال های پیش رو بسیار زیاد خواهد شد.

در این میان اکثریت غالبی از نسل هزاره‌ای‌ها می گویند برایشان مهم است شرکت هایی که آنها از آن خریداری می کنند در ارزش های مورد حمایت آنها سهیم باشند که همین حرف درمورد نسل z نیز مصداق دارد.

شایان ذکر است که برندها عمدتا از طریق شبکه های اجتماعی در حال ابراز حمایت خود از این جنبش هستند، یعنی در اولین و عمده ترین عرصه ای که هزاره‌ای‌ها از طریق آنها اطلاعات مورد نیاز خود در مورد برندها را کسب می کنند.